בחרו עמוד
הנה אתגר קטן: נסו להעלות אסוציאציות לגבי מילה זו: ח-ו-פ-ש. רק המחשבה והשמישוש הבסיסי במילה גורם לי לתחושה נעימה. מעלה אצלי תמונות של נופים, חופים, מרחבים פתוחים, שקט, בטלה מענגת, ללא דאגות, טרדות ומשימות גדולות שצריך לבצע. אלו הן הדוגמאות של ציור חופש אשר המקור שלו בחופשה (כן אותו זמן בו אין אנו הולכים לעבודה…) יכול להיות שאסוציאציות שעלו אצלכם היו שונות לגמרי וקרובות יותר לנושא עליו אני אכתוב: " אמנות החופש", זו הנוגעת בחופש שקיים בכל רגע נתון, אך לעיתים קרובות מסתתר מאיתנו ואף לא ידוע לנו שהוא קיים שם. אותו חופש שכל כך קל להתחבר אל התחושה שהוא יוצר בחופשה בתאילנד, יכול ללבוש צורה שונה, אך מענגת לא פחות גם בשגרת היום יום. בשונה, כשהתחושה מופיעה בשיגרה היא מפתיעה יותר. וכשהופכת זמינה, היא מתגמלת אותנו ללא הגבלה של זמן, מקום וסביבה חיצונית של אנשים ונופים. אנו לומדים איך לעבוד איתה פשוט כשאנו בוחרים בכך. בכדי להבין את המשמעות הרחבה של ח-ו-פ-ש, כדי ראשית לבאר, לפשט ולהבהיר את המושג אליו אני מתכוון. נתחיל בלהתבונן בדרך השלילה: כשאני לא חופשי אני….( מרגיש תקוע, כבול…). נסו לחפש איך זה מרגיש אצלכם. בתרגיל הבא נסתכל על התחושה המעשית של מצבים יום יומיים בהם אני מרגיש את התחושות שהעליתי בתרגיל הקודם. למשל: אני לא מרגיש חופשי ואף חנוק כשבן הזוג או חבר לא מבין ורואה אותי כמו שהיייתי רוצה. או, אני מרגיש חסום ולא חופשי כשאני לא מצליח להוציא החוצה את היצירתיות שבי. (למשל בעבודה). וגם, אני מרגיש תחושה של אדם כלוא, כשמחשבות מטרידות לא עוזבות אותי. התרגיל הבא עוזר לי להבין טוב יותר מתי אני כן מתחבר לחופש. ננסה לבדוק מתי אני מרגיש, או, אולי לדעתי ארגיש חופשי: למשל: אני מרגיש חופשי כשאני מצליח ליישם מטרות שהצבתי לעצמי. וגם, כשאני מרגיש אהבה, כשעושה מדיטציה… הכוונה בתחושה זו של חופש, מתייחסת גם לחופש "קטן וזמני", שכשאנו מצליחים לזהות אותה, היא יוצרת תחושה פנימית מאוד נעימה. זו תחושה שהתדר שלה נמוך אולי מתחושת החופש בזמן חופשה, יחד עם זאת, ככל שאנו יותר מודעים אליה ויודעים איך לעבוד איתה, היא הופכת יותר ויותר אמיתית, זמינה ומפתיעה. זו תחושה שאני יוצר ומאפשר לעצמי במהלך השיגרה. בתוך מסגרות שונות שמאפיינות את סדר היום שלי. (עבודה, פגישה, שיעור, טיול עם הכלב, הסידורים של יום שישי…). ממשיכים בעבודה עם חופש: עכשיו, הבנת המושג חופש במובן הרחב ואיך מרגישה אצלי תחושת החופש אולי כבר ברורים יותר. כך גם הידיעה מתי איני מרגיש חופשי ומתי אני מרגיש או ארגיש חופשי. מכאן כדי לנסות לזהות אם קיים בי הרצון להרגיש יותר מתחושת החופש בחיים שלי. היכולת אותה אנו רוצים לשכלל (להיות אדם חופשי יותר בחיי), דורשת מאיתנו שימוש בכלים כמו ריכוז, יצירתיות, אקטיביות, יוזמה ואף נחישות. לשם כך אנו זקוקים לרצון הבסיסי כדי להוציא את תחושת החופש מן המסתור בו היא נמצאת במרבית הזמן. מתוך המקום הזה אפשרות התחלתית לעבודה תהיה שיפור רמת המודעות שלי לחופש ביום יום. נסו להתבונן ברצועות זמן שגרתיות וקבועות בחייכם ולראות אם קיים שם חופש. מומלץ יותר לנסות לבדוק זאת באותו זמן עצמו, כלומר, באותה רצועת זמן ולא רק בדמיון. בשלב הבא יש לנסות לראות איך אני יכול להוסיף חופש לאותה רצועת זמן. שימוש ברשימה שלי, הכוללת מצבים בהם אני מרגיש חופשי, תוכל לעזור. לפעמים אפילו כמה רגעים בודדים של התחברות לתחושת החופש יוכלו לשנות לגמרי את רצועת הזמן איתה אני רוצה לעבוד. למשל, לפנות כמה דקות של התבוננות בנשימה בזמן העבודה. או להתבונן בכל הדברים שאני יכול לארגן ביומן, או בראש בזמן ההמתנה בתור בבנק. זהו תרגיל בסיסי ביותר ויכול להיות גם פשוט ביותר לביצוע. בקרוב אני אציג עוד כמה תרגילים אפשריים בכדי לשכלל את היכולת המופלאה של תחושת חופש בחיי. הנה כמה אפשרויות ששותפו על ידי תלמידים בשיעורים: כשאני לא חופשי אני… מרגיש מנותק מעצמי. מרגיש טרוד. מרגיש כלוא. מרגיש לא מובן. מרגיש חנוק. מרגיש חסום. מתי קורא לי שאני לא מרגיש חופשי: כשאני לא מחובר לדברים שאני עושה. כשאני סובל. כשאני עייף. כשאני עצבני או מפוחד. כשאני בפקק או בתור בבנק. כשאני מרגיש שלא מכבדים אותי. כשאני לא מחובר אל הגוף שלי. כשמחשבות מציקות לא עוזבות אותי. כשאני מרחם על עצמי. אני מרגיש, או ארגיש חופשי כש… כשאני אעבוד פחות מהמצב הנוכחי כשאני מצליח לראות יופי בחוץ כשאני ליד הים, או קרוב לצמחייה. כשאני מצליח לקבל את עצמי. כשאני מחובר לרצונות ולאהבות שלי כשאני קורא ספר, רואה טלויזיה, אינטרנט… כשאני נפגש עם החברים שלי. כשאני שומע מוזיקה טובה. כשאני הולך לראות הופעה. כשאני מתלבש יפה. כשאני מחובר לנשימה ולגוף שלי. תרגישו חופשי, לשאול שאלות, לתת תגובות… אסף.