בחרו עמוד

אמנות התנועה – כיצד לגשת לתרגיל תנועה ועבודה עם מטרות.
אנשים רבים משתמשים בגופם בצורה שאינה תומכת בו. הם אפילו נוהגים ללכת כנגדו. הם כמובן לא עושים זאת בכוונה או מתוך רצון לפגוע בעצמם, אלא פשוט מתוך תפיסה מוטעית שרכשו בעברם. הם עובדים מתוך תקיפה של הגוף בכדי להגיע לתנוחת גמישות עמוקה יותר או לחילופין, מנסים להכריח את גופם לבצע תנוחות או פעילויות תנועתיות הנתפסות בעיניהם כקשות, מתוך תחושה של כיבוש.
הגישה של No pain no gain, מתפרשת באופן מילולי ורווחת מאוד במערב. לנסות להגיע לתוצאות בצורה חזקה ומהירה כמה שיותר.
אנסה לפשט הרעיון. אם אתה מוצא את עצמך עושה פעילות גופנית בעוד גופך אומר לא, לא, זה לא נראה לי, כנראה אתה עושה משהו לא נכון. אנשים רבים נוטים להתייחס לגופם רק כשהוא כבר צועק לעזרה בעקבות כאבים חזקים בגב, בברכיים ובאזורים אחרים, כשמתחילות דלקות משתקות או כאבים במפרקים.

האם לסבל יש בכלל מקום בניסיון להגיע לתוצאות של השתנות והתקדמות גופנית ותנועתית? התשובה היא חד משמעית. לא!!! אין צורך לסבול כלל. אין כל צורך להרגיש כאב בעוד אנו מבקשים לפתח את גופנו או את התנועה שלנו. אין כל צורך לכפות על גופנו לבצע תנועות בפקודה.

אנו נוטים להפריד בין עצמנו לגוף שלנו. אנו פוקדים עליו לבצע פעולות. המח הוא זה שלמעשה מעביר את הפקודות אל הגוף והוא בפשטות כמו חייל טוב, מבצע. השאלה היא אם זו היא הדרך היעילה ביותר? או שאולי כמו כל מי שפקדו עליו יותר מידי, בלא התחשבות ברצונותיו, בסוף גם יתייאש מלקבל יחס חם ואוהב ופשוט יבגוד בנו, יעצור ויגיד: "לא עוד". מצב שכזה יתבטא בין השאר בדלקות במפרקים, בגידים.., כאבי גב ומחלות גופניות שונות.

לאחר שנים רבות, בעיקר בצעירותי, של עבודה בתנועה בעזרת דיבור או פקודה אל גופי בכדי שיבצע פעולות או תנועות, אימצתי גישה אחרת. עברתי לשוחח עימו (שיחה לעומת דיבור, מחייבת לפחות שני פרטנרים), לתת בו אמון ופשוט לשפר את מערכת היחסים שלי איתו.

גיליתי שתהליך התפתחות של הגוף לקראת יצירה של כוח, גמישות, יציבה, נשימה נכונה ובעצם כל יכולת תנועתית, עשוי גם להיות תהליך הדרגתי, נעים ומפתיע. תהליך שאינו כולל כאבים , תשישות, אי נוחות וסבל. גיליתי שתהליך מעצים כן יכלול: אהבה, חקר אמיתי, משחק, הנאה, שעשוע, תשוקה, התלהבות וחיפוש אמיתי לשינוי ולהתקדמות.

קצת מזכיר דמיון למערכת יחסים זוגית מוצלחת? לא במקרה.

כיצד ניתן לעשות זאת? ישנן דרכים רבות בכדי לשפר את היכולת התנועתית והגופנית שלנו. כאלו הכוללים את אותו תהליך מעצים שהזכרתי בפסקה זו.

במאמר זה אציג גישה אחת לשיפור יכולת התנועה, היא הצבת מטרה חדשה.אני פונה אל הקורא או הקוראת בגוף שני זכרי, אך כמובן שהמאמר מיועד גם לנשים.

הצבת מטרה חדשה

כשאתה מנסים לשפר את היכולת התנועתית שלך, הידיעה לאיזה כיוון אתה מעוניין ללכת מהווה טכניקת למידה, התקדמות והעצמה מעולה.

הצבת מטרה לפני תרגול, תוך כדי חתירה בהתלהבות טבעית אל עבר רמה חדשה תביא להתקדמות אמיתית. בכדי להתפתח נראה ראשית לאן אתה מעוניין להגיע. כשתדע מה אתה רוצה לשפר, ישנו סיכוי טוב יותר שבאמת תרצה לנסות. נשמע פשוט וכל כך הגיוני ובכל זאת טכניקה זו אינה נגישה לרוב האנשים, בכל הנוגע ליכולות תנועתיות.

לאחר שהתקדמת אפילו במעט אל עבר הרמה אליה ניסית לחתור, אתה לא מנסה להגיע אל עבר רמה חדשה ומוגדרת.אתה עובר להשתמש ברמה הנוכחית. אתה מנסה להתרגל אליה, ליהנות ממנה ולהתעצם מנוכחותה. בשלב זה מומלץ להעריך את עצמך על השיפור שאתה בלבד יצרת בגופך ולנסות לבסס יותר ויותר את הרמה הנוכחית החדשה. תרצה שהיא לא תהפוך להתנסות חולפת אלא שתהייה חלק ממך, מן המערכת התנועתית שלך.

אנסה להמחיש בדוגמה: אתה מחליט ללמוד סדרת צ'י קונג הבנויה מחמש תנועות, או לחילופין תנועות משיעור אירובי, תנועה מתוך אמנות לחימה, ריקוד, פילאטיס וכן הלאה.

דבר ראשון שעליך לעשות הוא פשוט להתנסות בתנועה. ללא כל ציפייה להצליח. האפשרות הטבעית והפשוטה כל כך איננה זמינה לנו באופן תמידי. בודאי מצאת את עצמך בעבר חושש מלהתנסות בדברים ופשוט מונע מעצמך אפשרות טבעית זו.

ישנן סיבות רבות בגללם אנו מונעים מעצמנו להתנסות בדברים שונים. אמנה כמה אפשרויות: פחדים שונים מכישלון, חוסר באנרגיה, נוכחות של אנשים אחרים, ביישנות, מידע מוטעה שקיבלנו ("תנועת כיפוף של הברך תשחוק לך את הסחוס"), שפיטה והלקאה עצמית, חוסר אמון בעצמך או בגופך, חוסר קבלה של מצבך הנוכחי, דמיונות שקריים, פחדים ולחצים מסוגים שונים.

כל אלו עשויים למנוע ממך לבצע תנועה פשוטה מתוך סדרת צ'י קונג, ימנעו ממך לבצע פעילות תנועתית וימנעו ממך להתקרב אל עבר צמיחה המשכית של הגוף ומערכותיו.

אם תסתכל מסביבך תראה שאנשים רבים בין הגילאים עשרים לארבעים וכמובן בגילאים מבוגרים יותר, עוברים תהליך מעציב של נסיגה במצבם הבריאותי והגופני, מבחינת כושר, יכולות תנועתיות שונות, גמישות, כח, יציבות איזון נפשי וכ'ו. כיצד זה קורה? יש לכל האנשים עשרים שנה ללמוד עוד ועוד ולשפר יכולות אלו בדיוק. בכל יום וכמעט בכל רגע יש לנו את האפשרות להתמיר יכולות אלו.

תנועות צ'י קונג, תרגילי גמישות, יציבה, חיזוק הגוף ולמעשה כל תרגיל לשיפור יכולות תנועה (הכוללים אפילו מעבר נכון מישיבה לעמידה) זמינים לך. הם זמינים לך בכל הליכה שאתה מבצע, בישיבה במשרד, בהפסקת הצהריים, בנסיעה באוטובוס או במכונית, בתור לדואר, בטיפול בילדים, בלכתך לים וכמובן בזמנך הפנוי.

הנה כמה אפשרויות פשוטות וזמינות:

השכם עשר דקות מוקדם יותר ובצע כמה תרגילי גמישות, כח, יציבה, צ'י קונג או כל פעיות אחרת שאתה מתרגל או מכיר. המשך יומך ישתנה לחלוטין.

בזמן הליכת הבוקר עם הכלב או בדרכך לאוטובוס או למשרד נסה לבדוק אלו חלקים בגופך נעים. היה מודע לגופך או לדרך שבה נוגעות כפות רגלייך באדמה. נסה להשתפר בהליכה שלך. ראה את גופך הופך בריא יותר. הליכה היא אחת מפעילויות התנועה הבריאות ביותר שאתה יכול להעניק לגופך. ביצוע הליכה כתרגיל הופך אותה לעוצמתית ובריאה בהרבה מאשר הליכה אוטומאטית ללא תשומת לב.

בעודך מחכה בתור לדואר הרם בעדינות רגל אחת. אפשר בקלות לבצע זאת בצורה שלא תיראה חריגה ולמעשה מהר מאוד תשים לב שאיש מלבדך אינו מודע כלל לפעולה זו שביצעת. לאחר כמה רגעים או דקות תתחיל להרגיש אותה מתחזקת יותר ויותר. בשלב מסוים תוכל להחליף רגליים. תוכל גם לעבוד על יציבה, עם בזמן שרגלך באוויר תישיר מבטך אל עבר נקודה מסוימת במרחב. ישנה גם אפשרות לנסות תוך כדי להרפות את כל שרירי גופך שלא נזקקים להיות במתח. סיכוי טוב שתרגיל זה יקדם את הריכוז שלך ויבסס בך יותר שלווה.

בעודך יושב במשרד הרשה לעצמך לבצע מתיחות לגופך. רגלייך, גבך, צווארך, ראשך, שכמותייך וכתפייך זקוקים לתשומת לב, לשחרור ולהרפיה. סיכוי טוב שעמיתייך לעבודה לא יסתכלו עלייך באופן מוזר, אלא דווקא ישאלו אותך לעצה כיצד לבצע תרגילים דומים.

הרשה לעצמך כמה שעות של פעילות תנועתית יזומה ובריאה בזמנך החופשי.

אפילו כמה שעות בודדות בעזרתו של מדריך במסגרת קורס או חוג יובילו אותך לשיפור בריאותי ולניצול היכולות הגופניות שגופך כל כך זקוק להן. מדריך מתאים יעזור לך גם בעבודתך על גופך בזמן הפנוי, מחוץ למסגרת החוג.

ובכן, נמשיך ונתעמק בתרגול התנסות בתנועה חדשה. הגעת לשלב שבו החלטת להתנסות בתנועה באופן פשוט. דגש חשוב בהתנסות של תרגיל תנועתי ובעצם לדברים רבים בהם תרצה להתנסות לראשונה, הוא ההכרה שאין צורך ממשי להצליח. עצם ההתנסות מהווה מראש הצלחה. כאמור, ישנם מכשולים רבים בין הרצון לעשות משהו ועד ההתנסות. חבל מאוד להפסיק להתנסות עוד ועוד כיוון שלא ישר קיבלת את חותמת ההצלחה. כמובן שיש גם סיכוי טוב שהצלחת, אך בעינייך או בעיניי מישהו אחר אין זו הצלחה ולכן אולי תפסיק לנסות וחבל.

ההתנסות הראשונית שכוללת בתוכה כמה ניסיונות לבצע תנועה מהווה מעין נסיעת מבחן ראשונית. המערכת התנועתית רושמת את הניסיון והיא תשתמש בו בהמשך. ההכרה שאין צורך להצליח אינה מרמזת כלל שעלייך להיות פסיבי במהלך הניסיון. להפך, נסה להיות אקטיבי, ומההתחלה להתנסות מתוך שמחה ורצון אמיתי להתקדם. מי יודע, אולי אפילו תצליח קצת.

במשך הזמן אתה מתנסה בתנועה עוד ועוד. בשלב זה, לאט לאט ומתוך קבלה של מצבך הנוכחי אתה צומח עם התנועה. היא הופכת חלק ממך. חלק מן המערכת.

מומלץ מאוד לקבל את מצבך הגופני כפי שהוא כרגע, ללא שפיטה ומתוך אמון שגם אם מצבך כרגע אינו כזה ממנו אתה מרוצה, המשכיות בתרגול תוביל ללא ספק אל עבר המצב הרצוי ואף מעבר אליו.

לאחר שהתבססת בשלב ההתנסות, כבר תרגלת את אותה תנועה מספר פעמים בלתי מבוטל (אולי כמה עשרות פעמים), גופך כבר התרגל אליה, עכשיו, נסה לראות את מטרתך הבאה. יכול להיות שתרצה להתייעץ עם מדריך, עם אדם בעל ניסיון או עם חבר לקבוצה.

היכולת לראות במה אתה מעוניין להתקדם כרגע הינה מכריעה וגורלית להמשך ההתקדמות.

המערכת כבר זיהתה את היכולת שלך לבצע את התנועה. היא מזהה אותה גם בפעמים הבאות כשאתה מבצע אותה וככל שעובר הזמן, קצב ההתקדמות יורד, עד שאתה מגיע למצב שאם לא תיתן לעצמך מטרה חדשה אתה פשוט תמשיך לבצע את התנועה ללא התקדמות, מבלי שאתה מתפתח ומתמיר את יכולותייך .

אתן לך דוגמא פשוטה. אתה הולך מזה שנים רבות.כשהיית תינוק התקדמת בתנועה זו לאט לאט, עד שרכשת אותה. באיזשהו שלב,ככל הנראה, פשוט הפסקת להתקדם. האם הרגשת שאתה משתפר באמת ביכולת התנועה שלך או בבריאותך כתוצאה מחזרה נשנית על אותה פעולה אשר בקלות ניתן לראותה כתרגיל תנועתי מופלא.

אם אינך מבצע הליכה באופן מכוון לשיפור הבריאות (כפי שאולי מבצעים אלו שהולכים על חוף הים או ברחוב), ככל הנראה שאינך משתפר או משתמש בתרגיל זה ביעילות. כמובן שעדיף שתלך מאשר לוותר כלל על פעילות זו, אך היעילות שלה תלויה במטרות שהצבת.

הדרכה נכונה תעזור לך להשתפר, או לחילופין תוכל לנסות את ההצעות הבסיסיות עליהן כתבתי במאמר זה לגבי הליכה.

עכשיו כבר בחרת מטרה, מכאן כל מה שנותר לך לעשות הוא פשוט לחתור בשמחה, במרץ ובאהבה לקראתה. סיכוי טוב שההתקדמות אל עבר המטרה תדרוש מאמץ חיצוני גופני וגם מאמץ פנימי נפשי. מאמץ שכזה שאינו מלווה בכאב ובסבל אלא בהנאה, שמחה, משחק ולהט הינו נפלא ובהחלט מומלץ.

במידה ואתה לומד תנועה תחת הדרכה, מומלץ להיוועץ עם המדריך. קיים סיכוי שהמטרה שבחרת הינה בפשטות מתקדמת מידי למצבך הנוכחי.


אנסה לסכם את תהליך הלמידה של תנועה חדשה:

בתחילה מומלץ רק להתנסות. אתה מכיר את התנועה למערכת התנועתית שלך. היא מזהה אותה, מתוודה אליה ובהמשך מקבלת אותה עד שהיא הופכת לחלק ממנה. בכל שלב ההתנסות מומלץ בחום לקבל את מצבך הנוכחי. במקרה שעולות מחשבות של שפיטה או הלקאה עצמית, נסה בעדינות להחליפן בהרגשה של אמון בגופך, בעובדה מוצקה שתרגול רציף יביא בוודאות לשיפור. זוהי פשוט האפשרות הטבעית ההגיונית ביותר.

נסה להתייחס לגופך בעדינות ומתוך הקשבה אמיתית למה שעושה לו טוב ונעים. אל תימנע ממאמץ, אך בהחלט התרחק ככל שתוכל מסבל, אי נוחות קיצונית וכאב.

לאחר שההתנסות בתנועה החדשה התבססה בגופך, בתוך המערכת, תוכל להציב לעצמך מטרות שונות ומגוונות. יכול להיות שתקבל מטרות כאלו מהמורה שלך. אם אתה לא מקבל, אולי כדאי שתבקש, או תתייעץ איתו.

לכל תנועה שתלמד ניתן להציב מטרות אליהן ניתן לחתור. יכול להיות שתנסה לחתור אל כמה מטרות באותה תקופת זמן במקביל. אציג כאן כמה דוגמאות למטרות איתן תוכל בודאי לעבוד. בחלקם אפילו באופן אישי ללא כל עזרה ממדריך:

לבצע את התנועה במקצבים שונים ובצורה חלקה. תנועה חלקה הינה תנועה זורמת ללא עצירות.

לשים לב לנשימה שלך תוך כדי ביצוע התנועה.

לנסות לחזק אזורים שונים בגופך. למשל, ירידה מטה נמוך יותר תחזק את שרירי הירכיים שלך.

הגמשה של אזורים שונים בגופך תוך כדי התרגול.

עבודה על הרפיה של אזורים בגופך שאינם אמורים או צריכים להיות במתח.

לתת תשומת לב לאזורים שונים בגוף.

לנסות לבצע את התנועה בצורה דומה כמה שיותר למישהו שאתה מכיר, למישהו דמיוני או לדמות ידועה (למשל איזה מורה או שחקן המתאפיין ביכולות תנועה מרשימות).

לנסות לעבוד על הנאה מעצם ביצוע התנועה.

לשים לב לכך שהבריאות שלך משתפרת תוך ביצוע התנועה.

לנסות לשפר את המעבר מתנוחה אחת לאחרת.

לנסות לבצע את התנועה בצורה שמרגישה הכי נכון, נח ובריא לך, נכון לרגע הנוכחי.

לנסות לשפר את היציבה שלך.

סיכום: במאמר זה ניסיתי בקצרה לשפוך אור בכל הנושא לתרגול מקדם ובריא ללימוד תנועתי. הנושא המרכזי הינו כיצד לגשת לתרגיל תנועתי חדש וכיצד להתקדם בו בעזרה של הצבת מטרות עתידיות. מידע זה מהווה חלק קטן מתוך אומנות התנועה ואומנות הלמידה. זו האחרונה משתייכת לאומנות היכולת (קונג פו), הנלמדת באופן יסודי ועמוק בבית הספר צ'י קונג פו.