בחרו עמוד

כמה עובדות על הנשימה:

הנשימה היא כח החיים המהווה את נקודת החלופין הבסיסית ביותר ביקום.
היא מסייעת בשחרור האיברים, בהרפיה ושחרור של השרירים והמפרקים.
בעזרת הנשימה אנו שולחים צ'י אל איברי הגוף.
הנשימה מאפשרת למערכת התנועה להגיעה לרמתה הגבוהה ביותר.
עוזרת לפתח את מערכת הנשימה ומחזקת את תפקוד הריאות.

עוזרת להגביר את רמת הריכוז ומהווה מוטיב מרכזי בתרגולי מדיטציות שונים.

הנשימה מבצעת חיבור בין הגוף לתודעה ומאפשרת את הרגעתם.

תרגילי נשימות:

1. שימת לב לארבע תחנות הנשימה: נסו לשים לב לשאיפה-לנשיפה-ולרגעים הקטנים שבין כל שאיפה לנשיפה ובין כל נשיפה לשאיפה.

2. תרגול על פי ספירות: להכניס פנימה על פי ספירת חמש ולהוציא החוצה על פי ספירת שבע. קצב הספירה בהתאם ליכולת המתרגל. בשאיפה מכילים ומתמלאים ובנשיפה לשחרר ולהרפות את הגוף.

3. נשימת המעגל הקטן: עבודה טאואיסטית עם הנשימה. מתחילים בדאן טיין (מתחת לטבור). שאיפה- יורדים אל תחתית האגן ועולים עד לכתר (פאי חווי). נשיפה- מקודקוד הראש ןעד לדאן טיין (מתחת לטבור).

4. נשימת רגשות: להביא פנימה רגש רצוי, כמו: אהבה, בריאות, שמחה, עוצמה,ביטחון… שואפים פנימה את הרגש ובנשיפה נותנים לו להתפשט בגוף. כמה נשימות שרוצים.
שחרור של רגשות או חולי, קרי: אכזבה, תסכול, כעס, פחד, כאב…
בשאיפה אנחנו אוספים את התחושה (שאולי מצורפת לסיפור קטן) ובנשיפה אנחנו משחררים אותה החוצה מתוך הגוף והנשמה שלנו.

5. נשימה מהנה: מנסים להתענג על גל שאיפה וכל נשיפה. מנסים לתת לה להיות כמה שיותר עמוקה וארוכה (כדי לנשום אל הבטן). למי שרוצה להרגיע את הגוף כדי גם להוסיף כל צליל שעולה בעת הנשיפה, שתיהיה בדרך כלל ארוכה מהשאיפה.

עקרונות לנשימה בעת תרגול צ'י קונג:

נשימה עדינה: מדומה לזרם קן. עליה להיות חלקה וטבעית.

רגועה ושקטה: התודעה רגועה והנשימה חרישית רגועה ושלווה.

עמוקה: הנשימה היא בטנית. שואפים את האוויר תוך הורדת הסרעפת מטה. ננסה שלא להרחיב את הריאות. הנשימה עמוקה אבל לא מלאה כיוון שאנו לא מעלים אותה עד לריאות (למעט בתרגילים מובחנים). נשימה מלאה הכוללת גם את הריאות גורמת לריאות ולשרירים המקיפים אותן להיכנס למתח, דבר המונע מהאוויר לזרום בחופשיות ויוצר מתח נפשי וגופני. הנשימה תכיל 70%-80% מהיכולת המקסימלית של הכלת אוויר.

נשימות ארוכות: הכוונה לנשימות רגילות, מהבחינה שאנו לא עוצרים את האוויר, אלא פשוט מגדילים יותר ויותר את אורך הנשימה. קצב פעימות הלב יורד ואנו נצרוך פחות חמצן. להגיע למצב שכזה על התודעה שלנו להיות שקטה מרוד. זאת אנו עושים על ידי תרגול מכין של מדיטציה, תרגילי נשימה או כל עבודה פנימית מכינה.

נשימה המשכית: חשוב לשמור על הנשימה בקצב שיכול להשתנות, עם עדיפות להארכה של זמן כל נשימה, אבל חשוב שלא לעצור את הנשימה או לאבד את הזרימה והטבעיות שלה. עליה להמשיך להיות קלה ורכה.