בחרו עמוד

ניתן לחלק נושא זה לשני רבדים

ביקורת פנימית: הכוונה לכל הרגעים בהם אני מפנים כלפי עצמנו אצבע (או אפילו את כל היד) מאשימה. מצב בו אנו מכאיבים ומלקים את עצמנו. זה יכול להישמע בראשנו כך: " אני לא מספיק טוב, איזה מכוער, מגעיל כמה שהשמנתי, כולם מצליחים,

למה אני לא, למה עשיתי את זה? איזו טיפשות מצידי. זו הייתה החלטה לא טובה, איזה דפוק. למה אני לא מוצלח כמו יונתן?…
ביקורת חיצונית: רגעים בהם אני מהרהר ואולי אף מעיר בקול: איזו תלבושת מכוערת, כל הערבים, רוסים, תימנים, אשכנזים…, ההתנהגות שלה מגעילה, איזה גרוע הוא…
ישנן סיבות רבות למה אנו משתמשים במנגנון הביקורת. למה אנו שופטים, מלעיזים, מזלזלים ואף דורכים על עצמנו ואחרים. זהו המנגנון שלימדו אותנו כשהיינו קטנים. זה בסדר וטוב וזה לא, או פחות טוב. לאט לאט פיתחנו לעצמנו בעזרת החברה, ההורים וחוויות שעברנו, מעין ספר חוקים. כשאני או אנשים אחרים פועלים בשונה מספר החוקים שיצרנו, אנו מתחילים להשתמש במנגנון הביקורתיות והשפיטה, כדי לחזור לאיזשהו סטטוס קוו. חלק מהאנשים אמרו לי שהם מבקרים את עצמם בכדי לעשות. הכאב ותחושת ה"אני לא מספיק טוב", הם שידחפו לעשייה. חלק מבקרים חיצונית כי הם באמת מאמינים שזה לא בסדר איך שאנשים או דברים מתנהלים.
הבהרה קטנה לפני שנמשיך. הקונג פו לא אומר שצריך להפסיק לבקר או לשפוט. הקונג פו הוא למעשה מקבץ נדיר, שלם, רחב ומופלא של תרגילים וטכניקות, זה הכל. אפשר במידה מסוימת לראות בהליכה בדרך הקונג פו כדרך חיים. אם זאת, אין לדרך חיים זו את האמת המוחלטת שלה. זוהי דרך מאוד פתוחה המציעה כלים להתבוננות מסוימת שמטרתה לפתוח רעיונות ודרכי חשיבה חדשים ויצירתיים. הווה אומר, הקונג פו לא מציע שנפסיק לבקר ולשפוט. הוא מאפשר לנו להציץ, לראות ובהמשך אף לחוות את הדרך בה אנו יותר מקבלים ואוהבים את עצמנו ואת הסביבה.
בשיעורי הקונג פו דרכנו בתהליך הלמידה התנועתית תהיה לקבל את מצבנו הנוכחי (למשל יציבה ברמה התחלתית) ואפילו ליהנות ממצב זה, מתוך ראייה ברורה ומפוכחת, אשר לה נקבל חיזוקים באופן שוטף, לכך שזהו מצב רגעי בלבד. תהליך השינוי, ההשתפרות וההתקדמות מתרחש כל הזמן. שינויים בהרגלי התנועה שלנו (יציבה, גמישות, כח, רכות, עדינות, הרפיה, כושר וקורדינציה) משתפרים משיעור לשיעור ועוזרים לנו לקבל את עצמנו יותר כמו שאנחנו, תוך כדי שאנו בודקים בשיעורים במה אנו רוצים להתקדם יותר.
כך גם בעבודה משותפת עם פרטנר. אנו מקבלים את הרמה שלו. אם הוא טוב מאיתנו, יש לנו הזדמנות נהדרת ללמוד ממנו. אם אנו מתקדמים ממנו באותו נושא, נלמד איך להעשיר אותו ולהעלות אותו אל עבר רמתו הבאה, תוך כדי שאנו מתקדמים בעצמנו במה שנבחר. ברב תרגילי הזוגות הדגש הוא על ניסיון לקידום הדדי, של עצמי ושל הפרטנר שלי.