אמנות לחימה בריאותית

אחד מיתרונותיו של קונג פו לאו חו, נמצא בגישה של אמנות הלחימה והתנועה ככלי לבריאות. במשך שנים רבות, מתוכן ארבע וחצי שנים בחו"ל התאמנתי באמנויות לחימה שונות, תחת הדרכתם של מספר רב של מורים. ברב המקומות דיברו על אמנות לחימה לבריאות כסיסמה בלבד.

אני ותלמידים לצידי היינו אמנם מתחזקים פיזית וזו אולי מגמה של קידום הבריאות, אבל, גם היינו נפצעים, כמעט באופן קבוע, כל כמה שיעורים. במשך שנים הייתי חוזר מאימונים בקביעות, עם סימנים כחולים, דימומים פנימיים ממקומות שונים בגוף, פגיעות בקרסול, שבר בצלעות, ולעיתים מרגיש אחרי האימון כאבי גב ושרירים מאוד תפוסים. לעניות דעתי זאת בעקבות הנחיה לא מדויקת, ואולי, ראייה שפציעות, וגם מרובות, הינן חלק מתהליך ההתקדמות.
רב הפציעות נגרמות בשל עבודת זוגות שגויה. תלמידים מתחילים וגם מתקדמים "מפוצצים" אחד את השני ועובדים בעודף אגרסיביות, מתוך ראייה שיש לחזק את הגוף, כי במצב אמת לא ירחמו עלייך.
בלאו חו הגישה היא חריגה מרב אמניות הלחימה שתרגלתי. היא הדרגתית ביותר בכל הנוגע לשימוש בכח. ברירת המחדל הינה לעבוד בצורה מבוקרת ובשליטה. לומדים תחילה לחבוט ללא עוצמה וכשיש לנו את האפשרות לשלוט בגוף שלנו, אנו גם מגבירים את העוצמה (תהליך פשוט ומהיר). התנועה שבה אין אנו משתמשים בכח רב, היא זו הדורשת יותר שליטה, ריכוז ושימוש ביציבה. בעבודה עם בן זוג, הוא זה המנחה אותי ואני אותו באיזו עוצמה לעבוד, בהתאם למה שמרגיש לנו נח, בטוח ונעים באותו רגע. אנו מנסים להקטין עבודה המונעת מאגו, ומדגישים עבודה לפי מה שמרגיש לנו באמת טוב באותו יום, מבלי "לדפוק חשבון" לגבי מה יחשבו עלי. במידה ואנו רוצים להרגיש את היכולת לחבוט בעוצמה חזקה יותר, אנו פשוט משתמשים בציוד לשם כך (כריות-לאפות).
בעבודה עצמאית אני לומד ומשכלל כל הזמן את היכולת להקשיב לגוף שלי. לעבוד איתו ממש כאילו הוא אישיות. כאילו גופי הוא החבר הטוב ביותר שלי. אני מתקשר איתו ובודק עם תנועה מסוימת מרגישה לי טוב. הגוף שלנו אוהב להתאמץ, להזיע, להתעצם ולהתחזק. אבל הוא אוהב לעשות את כל זה בקצב שלו. כמו הנפש שלנו, לפעמים הוא רוצה יותר מהר, חזק ועוצמתי ולפעמים היא מעדיפה רכות ואיטיות. אנו לומדים תוך תהליך מתמשך להיות יותר קשובים ומודעים אל גופנו.
אנו משפרים את בריאותנו וברמות הגבוהות גם מרפאים את עצמנו בעזרת עבודות פנימיות, מדיטציות ותרגילי צ'י קונג, אשר בעזרתם אנו מחזקים את תפקוד האברים הפנימיים שלנו ואת זרימת הצ'י בגופנו. כי כמו שנוטים להגיד, העיקר הבריאות.