חמשת האלמנטים והקשר בין צ'י קונג לטבע

הצ'י קונג הוא תרגול פילוסופי עתיק שאחת ממטרותיו הוא חיזוק הקשר וההרמוניה בין האדם לטבע, ומבוסס על פילוסופית הטאואיזם. כמו תאוריית היין והיאנג, התפתחה גם תאוריית חמשת האלמנטים כדרך להסביר את יחסי הגומלין שבין כל תופעות הטבע, ושבין בני האדם וסביבתם.
על פי תאוריה זו, גוף האדם הוא טבע מניאטורי. כל עונה מייצרת אקלים אופייני, ריחות, צבעים, תופעות ובהתאם היא מתנה התנהגות אנושית. כך למשל בחורף אנו רדומים ופאסיביים באופן יחסי לעונת הקיץ בה ישנה הרגשה של רצון להיות פעיל. על פי תפיסה זו תמצית כל התנועות מתבטא בהתאמה עם תאוריית חמשת היסודות. כל יסוד מבטא אחת מחמשת תנועות העולם.

יסוד העץ משויך לעונת האביב, נקשר אל תנועת הפריצה קדימה ואחורה. הוא מייצג את הכבד וכיס המרה ובתרגילי הצ'י קונג נחזק את הגמישות ומערכת העצבים.הרפואה הסינית משייכת יסוד זה לרגש הכעס.

יסוד האש משוייך לעונת הקיץ, נקשר אל תנועת הפיזור או ההתפשטות מבפנים החוצה. הוא מייצג את הלב והפריקרדיום ובתרגילי הצ'י קונג נחזק את הקורדינאציה ומערכת הדם. הרפואה הסינית משייכת יסוד זה לרגש הלהט.

יסוד המתכת משוייך לעונת הסתיו, נקשר אל תנועת הדחיסה מעלה ומטה. הוא מייצג את הריאות והמעי הגס ובתרגילי הצ'י קונג נחזק את מערכת הנשימה. הרפואה הסינית משייכת יסוד זה לרגש העצב.

יסוד המים משוייך לעונת החורף, נקשר אל תנועת הזרימה ימינה ושמאלה. הוא מייצג את הכליות ושלפוחית השתן ובתרגילי הצ'י קונג נחזק את מערכת השלד והיציבה. הרפואה הסינית משייכת יסוד זה לרגש הפחד.

יסוד האדמה משוייך לימים האחרונים בכל עונה, או לסוף הקיץ, נקשר אל תנועת הכינוס מבחוץ פנימה. הוא מייצג את הטחול והקיבה ובתרגילי הצי קונג נחזק את השרירים ומערכת העיכול. הרפואה הסינית משייכת יסוד זה לרגש הדאגה.