יין ויאנג בתרגול צ'י קונג

על פי הטאואיזם והרפואה הסינית החיים בנויים מפעילות גומלין של שני כוחות משלימים ועם זאת מנוגדים, היין והיאנג. אלו מרכיבים את הדברים והתופעות בטבע ובאדם. הם נעים אחד אל עבר השני ואחד בתוך השני, משפיעים זה על זה, כשהתחזקות של אחד מהם תוביל לחולשתו של השני.
תרגול הצ'י קונג פועל על פי האמונה של השינוי המתמיד בין יין ויאנג.
הצ'י משנה את תכונותיו בהתאם ליחסי הגומלין בין יין ליאנג. כשאלו מאוזנים, זרימת הצ'י טובה וחלקה. תרגול הצ'י קונג בנוי כך שכל תרגיל מתחיל בדרך כלל ביין, עולה ליאנג וכשזה מגיע לשיאו הוא כבר נמצא בתחילתו של היין וחוזר חלילה.

בתנועות ייניות הגוף רפוי אך לא רופס, מוכן להתמודד עם האתגר הבא. "בכדי לקפוץ גבוה צריך קודם להרפות תוך ירידה מטה". הזרועות קרבות אל הגוף והחזה נסגר תוך תנועה של כיפוף הברכיים. תנועה זו מלווה בנשיפה של אוויר החוצה.
התנועות היאנגיות מאופיינות בפשיטה של הזרועות ובפתיחת החזה תוך התרוממות הגוף בעזרת הברכיים. תנועה זו מלווה בשאיפה של אוויר פנימה.

הפירוש המילולי של יין, הוא הצד המוצל של ההר ושל יאנג, הצד המואר(מהשמש) של ההר.

כמה דוגמאות של יין: חורף, לילה, נשי, אדמה, שקט, קר, רגליים, סגור, נשיפה . והיפוכם ביאנג: קיץ, בוקר, שמיים,רעש,חום, ראש, פתוח.
היאנג הם השמיים השואפים לאדמה והיין היא האדמה השואפת לשמיים. כלומר ישנה שאיפה טבעית ותמידית להגיע לאיזון. באיזון בין יין ויאנג נמצא הצ'י. בתרגול צ'י קונג מדיטטיבי אנו מנסים להגיע לאיזון הפנימי והגופני שיחזק את הצ'י שלנו ואת בריאותנו.