למידה יעילה בשיעורי קונג פו

בכתוב מטה, אתן לכל תלמיד שלומד אמנויות לחימה איתנו, או במקום אחר, או בכלל לומד כל דבר, עצות וטכניקות ללמידה ברמה גבוהה. ישנם חלקים חסרים, עליהם נעבוד בשיעורים.

להיות נחוש: אם יש לי מטרה, עלי להיזכר בה מידי פעם ולהתחבר לחלק שבי, שנחוש להמשיך ויהי מה.
לתת לעצמי פידבקים: כשאני לומד כדאי שאזכור להעריך את עצמי על דברים שונים כמו: עצם ההגעה לשיעור, על המאמץ שנתתי, על ההצלחות שלי, על כך שאני מתגבר על הקשיים שבלמידה. אני יכול לתת גם פידבקים חיוביים לאלו שעוברים את התהליך איתי.

לקבל השראה מאחרים: להיות מסוגל לראות מתרגלים אחרים ולהתעלות מכך. לרצות להגיע לרמות גבוהות יותר, תוך ניסיון שלא לבקר את עצמי, אם אינני טוב עדיין כמוהם.

לעבוד בשיעורים עם כוונה: לפני השיעור, מומלץ לבחור איזשהי איכות פנימית, שאני רוצה להשתפר בה, מעבר לכל האיכויות שהשיעור עצמו מקדם (כמו למשל כושר, שיווי משקל…). בין האיכויות הללו אפשר למצוא: עבודה על שיפור בנוכחות, קלילות, ריכוז, הנאה, שלווה ורוגע, נינוחות ועוד ועוד.

להאמין ולסמוך: כדי שהלמידה תהיה יעילה ועוצמתית, מוטב להרגיש תמיד שאתה סומך על עצמך, על השותפים שלך למסע, על המורה ועל הדרך בה אתה פוסע. אם אין שם אמונה, כדאי לדבר על כך עם המורה, או עם תלמידים אחרים.

נסה ללמוד מכל אחד: ברמה הגבוהה של הלמידה, אתה תצליח ללמוד ולהשתפר, גם באימונים עם תלמידים פחות מתקדמים וגם אם יותר מתקדמים. ישנם דגשים שונים קצת לעבודה עם אלו ועם אלו.

להוריד סטנדרטים: לפעמים תלמידים מחליטים לפספס שיעור, אם הם לא מרגישים ממש טוב, פיזית או נפשית. הפיתרון היעיל יותר בדרך כלל, הוא להגיע ולהוריד סטנדרטים, כלומר, לעבוד בעצימות חלשה יותר, להגיע לחצי שיעור, ללמוד מהתבוננות, לתרגל דברים שמתאימים למצבי, תמיד אפשר להתקדם, אם מגיעים לשיעור.

להיות מודע לקשיים: כשלומדים משהו לאורך זמן, תמיד עולים קשיים, למשל: לאט ממה שציפית לרמה מסויימת, רצון לשנות, אין מספיק זמן כי החיים עמוסים, פציעות ומחלות, פינוקים בסגנון של: "אין לי כח"… הלמידה של אמנויות לחימה וגם של נושאים אחרים, היא לטווח ארוך. התגברות על הקשיים מעצימה ומחזקת אותנו. כדאי להיות מודע לקשיים שצפויים לבוא, בכדי שנדע איך להתמודד איתם.

להנות מהמסע עצמו לא מכיבוש ההר: כל למידה מאופיינת בהרבה כיבושים של "הרים". באמנות הלחימה, זה מתבטא בבעיטה שפתאום מגיעה גבוה, פורמה שאני זוכר ומבצע ברמה גבוהה, רמת קרב שעולה כל הזמן, גמישות, שוווי משקל, קורדינציה, כושר וכח שעולים ככל שאני ממשיך לתרגל… יחד עם זאת, החשוב הוא להנות מהדרך, מהלמידה עצמה, כיוון שלעומת הגשמת המטרות, שמהווה מרכיב קטן מתוך המסע, המסע עצמו ולא היעד, הוא המהווה את המרכיב המרכזי.

לשאול שאלות: ככל שרמת הסקרנות בלמידה עולה וצצות יותר ויותר שאלות, כך גם ההבנה שלך תעלה והרצון ללמוד יותר. כדאי קודם כל לשאול את עצמך את השאלות ואז, גם לקבל דעות אחרות מתלמידים ומהמורה. כך הלמידה הופכת עמוקה ומקיפה יותר.

לנסות לקדם תלמידים אחרים: הלמידה באמנויות הלחימה צריכה תמיד להגיע באיזשהו שלב לקידום של תלמידים אחרים. העברת הידע שקיבלת הלאה, מאפשרת העמקה של הבנת החומר ואת השמחה שבהפצת הקסם.

התמדה: הטיפ החשוב ביותר הוא זה. הוא אולי גם הקשה ביותר, למרבית האנשים. מנסיוני, באמנויות לחימה, הייתי מעריך שרק אחד מתוך כמה עשרות!!, ימשיך לתרגל מעל חמש שנים, אחד מתוך כמה מאות, אם לא אלפים, יגיע לרמה של חגורה שחורה (אפילו פחות מעשר שנים של תרגול מתמיד). ההתמדה והנחישות שבלהתמיד הן ההתמודדיות הקשות ביותר. אם תצליחי להתמיד, תוכלי להגיע הכי רחוק.