עוד קצת על אמנות החופש, או, תרגילים קטנים ליצירת חופש

אחד מהמרכיבים המרכזיים של עבודה עם חופש הוא השימוש ביכולת הבחירה שלי. אותה יכולת קיימת כמעט בכל רגע. הרי כמעט בכל רגע אני יכול לבחור את תנוחת הגוף שלי, מה לשתות, מה ללבוש… בעזרת למידה ומודעות ניתן גם לבחור איך לחשוב, להתייחס לעצמי ולאחרים, כיצד לבחור בהתאם לרצונות שלי…

אמן חופש הוא אדם שבראש ובראשונה מחזיק במודעות שהוא רוצה להיות חופשי, או במצב בו הוא יותר חופשי ממצבו הנוכחי.

אני אציע פה כמה תרגילים קטנים הכוללים עבודה עם אפשרויות בחירה בשילוב עבודת מודעות.

תחילה נזהה מסגרות בהן אנו נמצאים. למשל, עבודה, זוגיות, משפחה, שהייה במכונית, לימודים ותחביבים שונים…

בשלב הבא ננסה לזהות את הבחירה שלי להיות במסגרת הזו. גם אם בחירה זו אינה ישירה. למשל, אני לא עובד רק מתוך הבחירה לעבוד, אלא כדי להתחבר לבחירה המשנית של שימוש בכסף שעבודה מספקת. זאת, מאפשרת לי ליצור רווחה כלכלית, למרות שבעבודה עצמה ישנם חלקים פחות מהנים, בחלקם אף משעממים או אפילו מעצבנים.

עכשיו, נבחר מסגרת אחת שבה אני מרגיש שישנם כבלים שיוצרים תחושה של חסימה, שעוצרת אותי או מפריעה לי.

אני מסתכל על התמונה הגדולה, העכשווית. איך הגעתי מראש למסגרת זו. איפה הייתה הבחירה שלי, איפה כיום בתוך המסגרת אני מרגיש חופשי.

אחרי שסרקתי את המציאות עד הרגע הנוכחי, אני מתחיל לעבוד עם העתיד לבוא. אני בודק, מה אני יכול מרגע זה לבצע מבחינה מעשית בכדי להגביר את תחושת החופש, תוך התקשרות לבחירות הטבעיות שלי, לרצונות שלי, לאהבות, לתשוקות, לשמחה שלי. חיבור לכל אלו יוכל להגביר את תחושת החופש.

אני עובר להתבונן במחשבות, ברצונות, בתסכולים, בהתניות, דעות וביקורת שיש לי לגבי נושאים שונים בתוך המסגרת. אני מנסה לכוון אותן למקום שמרגיש לי חופשי יותר. הנה כמה דוגמאות לסיטואציה אפשרית. כמובן שאפשר בקלות להמיר את התרגולים גם לשימוש בדוגמאות שונות:

יש לי מחשבה לגבי מישהי שעובדת איתי, (נקרא לה שירה). עמדתי הפנימית היא ששירה הינה אדם לא סבלני ומעצבן.

(כאן אציין ולא ארחיב, שראשית, אנו עובדים עם מילים, אלו יוצרים מחשבות, שמובילות לעמדה פנימית)

מכאן אני מתחיל בעבודות שונות עם אותה עמדה פנימית שיש לי לגבי שירה (שיכולה לייצג קולגה, בוס, נורמה חברתית מקובלת, או כל חוסר סיפוק), שיוצרת אצלי מחסום ביני לבין תחושת החופש במסגרת העבודה. זאת נעשה על ידי עבודה עם מחשבות, שפיטה ואמונות:

עובד עם השאלה: האם אני באמת בטוח ששירה בן אדם לא סבלני ומעצבן, באופן כללי? אולי זאת עמדה פנימית שיצרתי בתוכי ממזמן והפסקתי כבר לבחון את זה נכון להיום בכנות. אולי פשוט נח לי להיות מקובע עם הביקורת הזו, אם חוסר הנוחות, אפילו עם הרחמים העצמיים שעמדה זו מאפשרת?

עובד עם המשפט: שירה היא אדם סבלני שגורם לי לתחושה נעימה.

או המשפט: שירה היא כמו כל בן אדם, בעלת יתרונות וחסרונות, לפעמים היא מעצבנת אותי אבל היא גם (למשל עובדת טובה, מנומסת…)

מנסח רשימה של כל המעלות של שירה.

מנסה לעבוד עם קבלה: לקבל את שירה כמו שהיא.

שירה היא לא הסיבה שבאתי לעבוד פה, באתי לעבוד פה כי…

עבודה עם המשפט: הכל פשוט וזורם לטובתי.

מנסה להשתחרר ממחשבות מטרידות לגבי שירה. נפרד מהכבל שקושר אותי למחשבות האלו.

בשלב הבא בודק מה יכול להפוך אותי ליותר חופשי.

אחת הדרכים הפשוטות היא בתוך סיטואציות שונות להתנסות בדברים שאני רוצה לעשות. לאט ובעדינות אני מנסה להשתחרר מכבלים כמו: מה יגידו עלי אנשים, או אפילו, מה אני חושב על זה. אני פועל בפשטות מתוך התחברות לבחירות ולרצונות שלי, לשמחה שבי ולמה שעושה לי טוב.

אפשרות מסכמת נוספת: חיבור ליצירתיות שקיימת בי. לאותו מקום שרואה שישנם אפשרויות שונות ומגוונות, להסתכל ולעבוד באופן נפרד עם כל סיטואציה לגופה. אותו חיבור דורש שימוש ביכולות שונות כמו מודעות, היכרות עם עצמי, קבלה של עצמי לגבי מה שטוב לי, התחברות לאפשרויות הבחירה ורצון אמיתי לשפר את מצבי.

בהצלחה!!!