צ'י קונג עם לב פתוח – הסבר העקרונות

כשמתרגלים את תנועות הצ'י קונג. אנחנו רוצים להפוך את התנועות הנהדרות למעברים קסומים. לתנועה שתשנה את מצב התודעה שלי. הצ'י קונג ברמה הבריאותית הבסיסית שלו, הינו תרגיל פיזי, הכולל חיבור בין תנועה ונשימה. כל תנועה מתוך מאות ואף אלפי תנועות שנבנו והתפתחו במשך אלפי שנים, נועדו להזרים את הצ'י במרידיאנים ובמרכזי האנרגיה, לחזק את מערכות הגוף השונות ואת תפקוד האיברים הפנימיים. זהו התרגול החיצוני בצ'י קונג המכונה ווי קונג.

גם תרגול בסיסי ביותר ללא הנחיה מעמיקה, יוביל חלק גדול מהאנשים לתחושה של רוגע, אנרגטיות וחיוניות. אבל אפשר וגם רצוי להעמיק, אל עבר התרגול הפנימי (ניי קונג). אל תרגול של תנועות ממקום של לב פתוח. כשאנו מתרגלים צ'י קונג ממצב תודעתי ופנימי של לב פתוח, התרגול הופך לקסם אמיתי, לשירה גופנית ותודעתית, לתרגול שמלווה אותי למשך זמן ארוך, למעבר קסום.
במהלך התרגול בבית הספר אנו עובדים על כל איכות בנפרד, כדי להבין ולהרגיש אותה בעוצמה גבוהה ובהמשך אפשר לאחד בין כמה איכויות ואף בין כולם:
שקט פנימי: בכדי להבין את המושג, ננסה להסתכל על הרעשים הפנימיים המלווים אותנו במרבית היום: טרדות ודאגות, כעסים, רצונות, אי נוחות פיזית, כאבים, רעשים חיצוניים (צפצוף מכונית), חוסר סיפוק, שפיטה וחוסר קבלה של דברים שונים, עייפות, רעב, וצרכים נוספים, פחדים, התלהבות, התרגשויות שונות, מחשבות סתמיות, חולי ועוד ועוד. למעשה הרגעים בהם אני נמצא בשקט פנימי הינם מועטים ביותר. יש אנשים שמרגישים אותם רק בחופשות, או בשקיעה, רק כשהם לבד, או רק עם אנשים מסוימים ובזמנים ייחודיים. ישנה אפשרות להעצים, להגביר ולהאריך את תחושת השקט הפנימי. הצ'י קונג ותרגולו כמדיטציה עם לב פתוח, יכולים ואמורים לבוא ממקום של שקט פנימי.

רוגע ושלווה: תחושה נעימה שמלווה את התרגול בלב פתוח. התחושה הבטוחה שהכל כרגע נעים, פשוט וזורם לטובתי. הרפיה גופנית, תרגילי שחרור שונים הקיימים בצ'י קונג שלנו וכניסה למצב פנימי מדיטטיבי, עוזרים לנו להגיע לתחושה זו.

הרמוניה עם הסביבה החיצונית: הצ'י קונג שהתפתח בעיקר על ידי הטאואיסטים, מתבסס בין השאר על הרמוניה של האדם עם הטבע והקוסמוס. כשמתרגלים צ'י קונג, מומלץ יותר לתרגל בחוץ ובעיקר במקומות בהם ישנה צמחיה, אשר עשירה יותר בצ'י. כשמתרגלים צ'י קונג בלב פתוח, אנו מחזקים את הקשר שלנו עם הסביבה החיצונית והופכים למעשה להיות אחד איתה. מתקיים חיבור מאוד מיוחד בתרגול, בו אנו לוקחים מכוחות ועוצמות הקיימים בעצים, באדמה, בשמיים ובשאר הצמחים.

לקחת את עצמנו ואת החיים פחות ברצינות: במהלך תרגול הצ'י קונג אנו מנסים להיות במצב תודעה קליל יותר. מרבית מהאנשים נוטים לקחת את החיים ואת עצמם ברצינות ולכך יש השלכות חיוביות ביותר. יחד עם זאת, ישנם רגעים ומצבים בהם אנו יכולים לשחרר ולהוריד מהכבדות. תרגול הצ'י קונג בלב פתוח מזמין אותנו לחוות את עצמנו במקום יותר ילדי, פחות מחושב ובשליטה, פשוט להיות.

נוכחות ושהייה ברגע הזה: המהות היותר עמוקה של התרגול שלנו מנסה מבעד לכל ההתכוננויות התודעתיות של הלב הפתוח, להגיע למקום שבו אני חווה את המציאות במלואה, עכשיו, ללא מחשבות. רק תנועת גוף ונשימה. התרגול הוא על פי עקרונות העבודה של הספר כוחו של הרגע הזה, של אקהרט טולה. תמיד אנו חוזרים לנסות כמה שיותר להחזיק ברגע הזה. תרגול הצ'י קונג מהווה את אחת האפשרויות הפשוטות ביותר לכניסה למצב תודעתי שכזה. הסיבה לכך הינה שהתנועה עצמה לוקחת חלק ניכר מתשומת הלב התודעתית, שמנפקת אנרגיה בדרך כלל לתהליכי חשיבה. יחד עם זאת הפשטות והחזרתיות של התנועות, מאפשרות לי להתאמץ פחות ולהשקיע את המאמץ, פחות בחלק הפיזי, ויותר בהנאה וההתרפקות של להיות בנוכחות.

הנאה ושמחה: בתרגול צ'י קונג אנו עובדים בשני מישורים. מישור אחד בו אנו עובדים ולומדים את התנועות, או חווים תנועה בעזרת תרגילים שונים ומגוונים. זהו מישור שבמהותו יכול להיות יותר טכני( כלומר פשוט לומדים מעשית איך לבצע את התנועות נכון, מבחינה גופנית).

כשאנו עובדים במישור השני של תרגול הסדרות ברצף, אנו מפסיקים לנסות ללטש או לשפר את התנועה שלנו. אנו עובדים עם המקום שבו התנועה "יושבת" ומרכזים את האנרגיה בתרגול, בשילוב של המצב התנועתי הקיים, עם שמחה והנאה, שתיים מאיכויות התרגול החשובות ביותר. כשאנו חותרים להנאה ולשמחה, התרגול הופך לחגיגה, למקום המרפא כאבים, מוריד מתחים, לתרגול ללא מאבק, או רצון להצטיין. פשוט ליהנות, לשמוח ולהיות מאושר מהקיים ומהתנועה הזורמת.

עוצמה פנימית: הצ'י קונג הוא תרגול שנועד ברמתו הפיזית לחזק את המערכות הגופניות ותפקוד האיברים הפנימיים שלנו. אחת מהאיכויות התודעתיות שלנו בתוך תרגול בלב פתוח, נוגעת בחיבור אל העצמי החזק שלי. עצמי זה נוגע באיכויות, כמו חוסן נפשי, ביטחון, איזון פנימי, תחושה של חוזק גופני, בעזרת החיבור לדאן טיין התחתון, נחישות, הוצאה של דברים אל הפועל, התקרקעות ואסרטיביות. על העוצמה הפנימית אנו עובדים בדרך כלל בתרגול של תנוחות הצ'י קונג המכונות זאן זהואנג, או עמידות עץ.

חיבור לאהבה: לא סתם קוראים לעבודה הפנימית פתיחה של הלב, או עבודה עם לב פתוח. זוהי המהות העוצמתית ביותר של התרגול שלנו. לתרגל מתוך אהבה ולעבר מקום שירפא ויחזק אותנו. הלב הפתוח, או במילים אחרות, תרגול ממקום של אהבה פנימה וכלפי חוץ, מלווה אותנו תמיד בתרגול. אהבה היא אחת מעוצמות הריפוי הגדולות ביותר. בימים בהם אנו מרגישים במתח כלשהו כתוצאה מפחד, דאגה, עצב… התרגול ממקום אוהב, מצליח במקרים רבים, לפוגג ואף להמיס לחלוטין את מקור הכאב. הצ'י קונג במסורתו, הושפע בעיקר מהטאואיזם ומהבודהיזם. הצ'י קונג המודרני מושפע כיום יותר מכל, מדרך האהבה האינסופית.

חיוך פנימי וחיצוני: את הצ'י קונג ברמה הגבוהה מומלץ לתרגל בליווי של חיוך. על האיכויות הבריאותיות של החיוך והעבודה עם החיוך הפנימי נכתב רבות על ידי המורה מנטאק צ'יה שהפיץ בעולם המערבי את העבודה עם העקרון הטאואיסטי של החיוך הפנימי. לצערנו, על אף שאנו מבינים את ההבדל בין אנשים עצובים לשמחים ואת הקשר הזה לבריאותנו, אנו לא מודעם לכוחו הרב של החיוך וחשיבותו למערכת העצבים ולתפקוד האיברים הפנימיים שלנו. גופנו הוא מעין מסנן הקולט באיבריו את תחושותינו, מחשבותינו ורגשותינו. המח הוא המנהל של הגוף, אם הוא מזניח את הפועלים (איברי הגוף) ומצבם, בסופו של דבר הם ימרדו.
את מרבית התרגול אנו מנסים לתרגל ממקום שבו אנו מחייכים. בהתחלה קצת במאמץ ובהמשך זה הופך לטבע שני של התרגול, כמו החיבור בין תנועה ונשימה.

חופש: היכולת שלנו להרגיש חופשיים תלויה במידה רבה ברמת המודעות שלנו. בעזרת עבודה בשיעורים, על מודעות גבוהה לדפוסי ההתנהגות שלנו, למחשבות, לרגשות ולרצונות שלנו, בשילוב עם טכניקות, כלים, מדיטציות ועבודות פנימיות, אנו מגבירים את אפשרויות הבחירה שלנו. אנו חופשיים יותר כשאנו בוחרים באמת מתוך מקום ער ולא על אוטומט. במקום הזה אנו מתקרבים עם התרגול, יותר ויותר אל החופש שלנו. תרגול הצ'י קונג מעצים את התחושה הטבעית, של להרגיש חופשי. את התנועה הזורמת, העדינה והפתוחה אנו מטבלים בהתכווננות תודעתית של חופש אינסופי.

בריאות: הכוונה בעבודה הפנימית על בריאות, מכוונת לחיבור ההדוק בין הגוף והנפש. הגוף שלנו מושפע על פי הרפואה הסינית ואף על פי חלק מהרפואה המערבית, מהרגשות, המחשבות והאמונות שלנו. המטרה של תרגול צ'י קונג עם לב פתוח, הינה לחזק, להבריא ואף לרפא את הנפש שלנו. חיזוק זה, בא על חשבון הקשיים הנפשיים שלנו, המתבטאים במתחים, דאגות לחצים, בזבוז אנרגיה על מחשבות שליליות ועוד. פתיחה של הלב עובדת על עיקרון יין ויאנג, ניגודים משלימים שבאים אחד על חשבון השני. כשיש חושך כל אור שיגיע יוריד באותה כמות את החושך. במספרים: אם יש לנו מאה אחוז חושך ונביא חמישה אחוז של אור, כמות החושך תרד לתשעים וחמש. ובשפת הצ'י קונג: ככל שאנו פותחים את הלב כך אנו מורידים את מפלס המתחים והלחצים.
כשאנו פותחים את הלב באספקט הבריאותי, אנחנו עובדים עם הדימיון, עבודה בעלת כח רב. אנו מדמיינים, או מחזקים את התחושה הפנימית שהגוף שלנו חזק, בריא, בהרמוניה, שכל איבר בגוף פועל באיזון מושלם עם המערכת, שתאי הגוף, השרירים, העצמות וכלי הדם בתנועה ובזרימה. שהכל פועל בנפלאות כפי שהוא אמור לפעול.