קונג פו, הנאה ואושר

אמנות הקונג פו, שהינה גם אמנות הלמידה מאפשרת לנו לתרגל למידה נכונה ומהירה. אנו לומדים איך ללמוד ועל ידי כך לפתח יכולות מגוונות כמו: הרפיה, כח, גמישות, סבלנות וסדר וארגון.

אחת מאבני הבסיס עליהן אנו שוקדים היא על למידה ועשיה מהנה, כזו שבה אנו נהנים מהתהליך ומההצלחות הרבות שנקטוף בדרך. במקרים רבים המטרה לא מושגת אף פעם ואנו פשוט ממשיכים להתקדם עוד ועוד.

לאחר כמה חודשי לימוד בקורס נפתחת בפני כל תלמיד היכולת כיצד לעצב יותר ויותר את חייו כך שיהפכו לרצף רב של פעולות מהנות. אנו חוקרים ומגלים באופן אישי מה גורם לנו לאושר ומנסים להגביר את היכולות שלנו להיות יותר ויותר מאושרים בחיי היום יום. זהו כמובן תהליך מורכב ושאפתני הכולל עבודה עמוקה עם תרגילים שונים ומגוונים.
היום, ברור לי שכל אדם יכול לשפר את רמת האושר שלו בחייו בעזרת הכוונה נכונה, גם בתהליך קבוצתי. ניסיוני הראה לי שאצל מרבית האנשים אין היכרות או זיהוי של הפוטנציאל שלהם להיות מאושרים. זאת אף על פי שכשואלים אדם את השאלה הפשוטה: מה אתה רוצה? רב הסיכויים שאחד מהמשפטים הראשונים יהיה: " להיות מאושר".
כדי להיות מאושר, או מאושר יותר, כדאי לקבל הכוונה. אושר, או היכולת להיות מאושר תלויה כמובן מאוד במבנה הגנטי שלנו, בעבר שלנו, בחינוך…יש כאלו שבאופן טבעי, יותר או פחות מאושרים. הזכות הגדולה שלי ללמד קונג פו מאפשרת לי לראות איך באופן די מפתיע החיים של אנשים משתנים במהירות עצומה בעקבות השיעורים. הם לומדים איך להנות יותר מהעשייה שלהם ומשפרים את רמת האושר שלהם תוך ומתוך עיצוב חייהם על פי מה שהם רוצים ומתאים להם.
ניתן לחלק את היכולת להנות לכמה רמות או היבטים:

הנאה מהזמן החופשי שלי: הכוונה לטלויזיה, אינטרנט, בטלה, מנוחה… בהנאה שכזו אנו מטפחים את היכולת להנות ואף להתענג על זמן יקר וחשוב שיכול אצל חלקנו להיחשב כמבוזבז. אנו לומדים לקבל באהבה את החשיבות של המנוחה ויחד עם זאת לדעת להקציב אותה, כך שתשתלב עם עשיות מהנות נוספות.

הנאה מזמן העבודה: פרק הזמן הארוך ביותר אצל מרבית האנשים הוא בעבודה. לכן חשוב מאוד ללמוד כיצד להוסיף הנאה המלווה בכמה שיותר שקט פנימי במקום העבודה. ליצור סביבת עבודה נעימה, תקשורת טובה עם קולגות, סדר, ארגון ומיקוד שיאפשרו יותר חיוניות ומקום לפחות לחץ ואף למנוחה כתוצאה מיעילות.

הנאה מפשטות: היכולת להנות מהדברים הקטנים הסובבים אותנו כל הזמן. נתאמן על הנאה משימוש בחושים. להתבונן, לחקור, ולהקשיב לכל היופי הסובב אותנו. אנו מוקפים תמיד בהמון יופי חיצוני ופנימי. נלמד להסתובב במרחב האורבני כאילו אנו בטיול.

הנאה משימוש יעיל בגוף: גופנו שהולך איתנו לכל מקום, תמיד זמין ומוכן לחיזוק ההנאה במערכת. אנו לומדים כיצד לפנק אותו, לעסות אותו, להניע אותו בצורה מענגת, לנשום איתו ואותו, להגמיש ולחזק אותו מתוך מקום של שמחה, כיף וכמובן הנאה. ההנאה שבהנעה.

להנות ממה שיש לי וממה שעומד להתרחש: תרגילים מגוונים רבים מתוך הקונג פו מאפשרים הנאה מהתבוננות על כל מה שלמדתי ורכשתי בעבר והתלהבות ושמחה מכל מה שעוד אלמד בעתיד. לפעמים מספיק לנו להיזכר עד כמה הייתה חסרה לנו היד שלנו , אם היא לא הייתה זמינה לנו בכדי להינות מכך שהיא קיימת ומשרתת אותנו בשמחה. במילים אחרות, להנות ממה שיש וממה שנתכנן לעצמנו בעיצוב המשך חיינו.

הנאה מעשייה: נתמקד תחילה בהנאה מעשיות קלות יחסית ומהנות באופן טבעי כמו: אמנות לחימה, ריצה, מדיטציות, תקשורת פתוחה עם אנשים ועם עצמנו, חיזוק של הגוף ומשחקים. משם גם נתקדם להנאה מדברים שבדרך כלל אנו מתחברים אליהם פחות בדרך כלל. אצל חלק גדול מהאנשים מדובר בעבודות ניקיון הבית, ללכת למסיבה שלא בא לי, שיחת טלפון שאני לא מעוניין בה. זוהי עבודת הליבה של ההנאה והאושר. ככל שנהנה מיותר ויותר עשיות בחיינו, כך ניהיה יותר ויותר מאושרים.

אמני הנאה: השלב הגבוה בו אנו הופכים אמנים בהנאה ובאושר ומצליחים להנות מהכל: ממאמץ ומבטלה, מעבודה, מקריאה, קיפול כביסה, למידה למבחן, אכילה, בילויים, קימה בבוקר, שירה, אמנות, כושר…