תרגילי נוכחות והעצמה ליום יום

בפרק זה אני סורק תרגולים שמטרתם לחזק את האושר בחיינו, את המודעות והיכולת להגשים את עצמנו. את רב התרגילים מומלץ לתרגל במהלך של שבוע לפחות, בכדי לפתח מיומנות ושליטה בטכניקה. כדאי להתייעץ איתי, או עם תלמידים אחרים, בכדי להגיע לתוצאות רצויות.
מה יוצא אני מרוצה: מה שקורה, זה בסדר. כמו ילד שמגישים לו שקית הפתעות. מה שיצא הוא יהיה מרוצה. כך אנו מתרגלים את המתנות הטובות, המעצבנות, המאכזבות שהחיים מעניקים לנו. עבודה חזקה ומאתגרת על קבלה של המציאות באשר היא.

תרגיל הרשימות: תרגיל הכנה לתרגילי התמסרות. כל יום בשעה קבועה אנו כותבים שלל משימות שאנו נשמח לקיים. בסוף היום, או גם לאורכו, אנו מסמנים את המשימות שביצענו. אלו שלא ביצענו, עוברות בקלילות ליום הבא.

התמסרות לעשייה: תרגיל מדהים שמטרתו ליצור שקט בעשייה שלי. הרבה פעמים אנו מנסים לבצע כמה פעולות ביחד. כך אנחנו מנסים להספיק כמה שיותר, אבל בסופו של דבר אנחנו מבזבזים אנרגיה ופועלים ביעלות נמוכה מזו האפשרית לנו. למשל אדם שמדבר עם אדם אחר ותוך כדי, גם בודק כל הזמן את הפלאפון שלו וחושב על משימות שהוא צריך לעשות… כשאנו מתמסרים אנחנו פשוט עושים פעולה אחת בכיף ונותנים לה את מיטב תשומת הלב שלנו. ישנן פעולות פשוטות, יוצאות מן הכלל, שבהן אפשר לשלב שתי פעולות. למשל: נהיגה+ מוזיקה (אבל בלי לבדוק סמסים בפלאפון), או קיפול כביסה+ טלויזיה.
ישנה גם גירסה מתקדמת יותר של תרגול התמסרות, ובו כשעולה מחשבה גדולה שתופסת תשומת לב רבה, אני רושם אותה ומניח לה. כשאסיים את הפעולה שאליה אני מתמסר כרגע, אתפנה לתת למחשבה את תשומת הלב הראויה ואתעסק רק בה.

אני רוצה להיות כאן: תרגיל השלמה לתרגיל הקודם (מבוסס על מערכון מרחוב סומסום, לינק בלחיצה על הכותרת). בתרגיל זה אנו מתנסים בחיזוק הרגשת הנינוחות של הימצאות במקום בו אני כרגע נמצא. למשל, אם אני החלטתי לקנות תרופה. עשיתי זאת מבחירה, כי אני צריך אותה. אני מגיע לבית המרקחת ורואה תור של חצי שעה. יש לי שתי אפשרויות. 1. ללכת למקום אחר, או לקנות בזמן אחר. 2. להישאר. אם החלטתי להישאר, אז אני אתרגל הישארות נינוחה. לא להיות בתחושה שאני כבר רק רוצה שהתור הזה יגמר (להיות שם: כלומר, במקום, בזמן ואף בהרגשה אחרת). אם החלטתי לחכות, אז אני פשוט מתרגל התמסרות נינוחה למקום שבו אני נמצא. זה תרגול נהדר לכניסה לפקק, מעורבות בתאונה, הימצאות בבית חולים, עשיית מטלות שאין לי כח אליהן ועוד ועוד.

למצוא את המשמעות מאחורי הפעולות שלי: זהו תרגיל השלמה לתרגול הקודם. מאחורי כל פעולה שלי עומדת משמעות. גם מאחורי הפעולות הפחות נעימות. למשל, המשמעות מאחורי שטיפת הכלים, תיהיה בית יותר מסודר שמביא לשקט בראש, בן או בת זוג יותר מרוצים, תחושה נעימה…כשאני עושה משהו שלא בא לי לעשות, אני אנסה להעלות למודעות את המשמעות ואז אתרגל את אני רוצה להיות כאן (התרגול הקודם).

הכל בחירה שלי: לפעמים אנחנו מרגישים שדברים "נפלו עלינו". במצבים כאלו אני מנסה להיזכר איפה הבחירה שלי פה ואיך אני מחזיר לעצמי את הכח ואת האחריות למקום שבו אני נמצא. מאחורי כל פעולותי ומאורעות חיי עומדות הבחירות שלי. אלו היו הבחירות הקיימות הטובות ביותר עבורי, באותו רגע נתון. למשל, אמנם לא בחרתי להיוולד בישראל, אבל בהחלט בחרתי לגור פה, על אף הקשיים שאולי הבחירה הזו מציבה בפני. מאחורי כל בחירה יש רווח והפסד. אם אני הולך לחוג קונג פו, אני " מפסיד" זמן מנוחה, קריאה, מפגש עם חברים…אבל בסופו של דבר כל פעולה שלי קשורה בבחירות קודמות שלי. נסו לבדוק אם אתם שבויים בהלכי מחשבה בסגנון: לקחו לי, שתו לי, אין מה לעשות, ככה זה, למה זה קורה דווקא לי…
ותרגלו יותר הלכי מחשבה כמו: אני יכול ויודע, זה תלוי בי, אני מסוגל. לסובב את העולם, במקום שהוא יסובב אותי.

שאיפה להצטיינות: למילה הצטיינות יש כמה פירושים. 1. ההתעלות בהישגי תוך השגת תוצאות מדהימות 2. מצוינות כחלק מתהליך. מי שיפעל מתוך גישת מצוינות הוא זה שפועל בדרך ומתקן את טעויותיו עד שמגיע להישגים משמעותיים.3.להתייחס למצוינות כציון של הצלחות קטנות במהלך היום. חיזוקים חיוביים לעצמנו, כלומר אני מציין לטובה את העשיות שלי, הלמידות ואף הכשלונות, את המאמץ ואת ההתקדמויות שלי. בתרגול זה אנו יכולים לעבוד עם שלושת הרבדים של חתירה להצטיינות. את הכשלונות שלי אני מציין לטובה כמשוב לבאות. איך בפעם הבאה אפעל שונה.

עבודה עם הנאה: תרגול מקסים שבו אני מתנסה בלהנות מהעשיות שלי, מה שיכול לשדרג כל עשייה לחגיגה.

ערכים חשובים בחיי: הנה כמה דוגמאות לערכים: כסף, אהבה, חופש,הרמוניה גופנית, רוגע, נינוחות, בריאות… אפשר לנסות לדרג את הערכים וסדר חשיבותם ולבדוק מאחורי הפעולות שלי ביום יום, איך אני משרת אותם. אם למשל מצאתי שהערך הכי חשוב בשבילי הוא בריאות ואני כל היום עובד בעבודה לחוצה, אוכל לא טוב,ישן גרוע בגלל המתח ולא עושה פעילות ספורטיבית כי אין לי זמן, אז כנראה כדאי לעשות שינוי. ניתן לומר שאדם שמודע לערכים שחשובים לו ודואג לשרת אותם, יגביר משמעותית את תחושת האושר וההגשמה שלו.

עבודה עם הלך רוח: הנה דוגמאות להלכי רוח, סטייט אוף מיינד, או מצב תודעתי: אוהב,אהוב, עוצמתי, ממוקד, רגוע, קשוב, מכיל ומקבל, נינוח, אסרטיבי, ממוקד מטרה, עם ביטחון עצמי, סקרן, החלטי, רגוע בריא… ישנן טכניקות שונות להיכנס להלכי רוח. כניסה שכזו יכולה להעצים כל סיטוציה, כך שתיהיה יעילה ביותר עבורי. למשל להיכנס להלך רוח קשוב, מכיל ורגוע לפני סיטואציה של שיחה עם חבר שנעלב ממני וכועס עלי. אחת האפשרויות להיכנס להלכי רוח, היא לדמיין סיטואציה בעבר שבה הייתי שרוי באותו הלך רוח רצוי בעוצמה מירבית. למשל להיכנס לזיכרון של סיטואציה בה הייתי ממש מאושר ואוהב. לנסות לראות את המראות ואולי הצבעים…,לשמוע קולות, להרגיש מה שהרגשתי ואף להעצים את התחושה בתוכי כרגע. כדאי לדעת שהמידע שנקלט במח בעזרת החושים, בין אם בזיכרון, בדימיון או במציאות, אינו עושה הבדלה בינהם. זהו מידע שמשתמש באותם מעגלים עצביים. שימוש בזיכרון ובדימיון נכנס ומשתלב עם המציאות ללא קושי.

לבחור איכות יומית ולעבוד איתה: להכניס אותה ליום שלי. למשל: היום לא אהיה שיפוטי, היום אעבוד על קלילות בעשייה שלי, או בתקשורת עם אנשים, היום אנסה לעשות טוב לאחרים, או לעצמי, אקדיש שעתיים לתרגול עצמי ואשתפר ביכולת ספציפית, אשים לב לאוכל שאני מכניס לגוף….

משימה יומית: כל יום עושה משהו לזמן של חמש דקות לפחות. יכולות להיות גם משימות כאלו שאני עושה רק מספר מסוים של ימים בשבוע. כדאי שיהיה זמן ויום קבועים. לקריאה נוספת ומעמיקה לחצו כאן.

להיות נוכח: הכוונה בתרגול של נוכחות היא במובן של לחוות את החוויה במלואה. להביא את כל תשומת הלב לעשייה ולפעולות שאני עושה. תוך תשומת לב נוספת לגוף, לנשימה, למחשבות. אפשר לתרגל נוכחות באכילה, נסיעה, במקלחת, בהתבוננות בטבע, בשיחה אם אדם, בתנועה.. גם כמה רגעים בודדים של תרגול זה, הם כמה רגעים של עוצמה, הנאה וריכוז ברמות הגבוהות ביותר. ניתן לומר שהתרגילים והטניקות הקודמות מהוות הכנה לתרגול מאתגר זה.