במהלך הלימודים אנו משתמשים בתרגילים ייחודיים לשימוש כטכניקות למידה מעצימות. במקרים רבים נהוג לכנות את אמנות היכולת (קונג פו) כאמנות הלמידה, כיוון שתהליכי למידה מהווים את המרכיב העיקרי והחשוב ביותר של הקונג פו. הלמידה היא מהות הקונג פו.
בקונג פו אנו לומדים איך ללמוד, להשתפר בלהשתפר, להצליח בלהצליח ולהתנסות בלהתנסות.
במסלולי הלימוד של הצ'י קונג והקונג פו הלחימתי אנו לומדים לבצע בין השאר תנועות לבריאות ולמטרות של הגנה עצמית שמקורן בסין. אנו קוראים למכלול תרגילים אלו, אמנות התנועה.
אנו גם לומדים תרגילים תנועתיים ומחשבתיים בכדי לשפר את רמת הבריאות שלנו ואף לרפא את עצמנו ואחרים. אנו מכנים תרגילם ממשפחה זו בשם הכולל: אמנות הבריאות.
ובנוסף אנו מתרגלים מאות תרגילי מדיטציה, עבודות פנימיות, טכניקות למידה, התנסויות בהתבוננות והקשבה והיכרות עמוקה עם גופנו. לאלו ועוד אנו קוראים אומנות היכולת, קונג פו או אמנות הלמידה.
בכדי להתקדם בשלושת אמנויות אלו אנו מנסים להשתפר בנושאים שונים כמו: הרגשת הגוף, שמחה, רצינות, מסירות, אהבה, גמישות, כוח, פתיחות, הנאה, כושר, הרמוניה,חוזק פנימי וחיצוני, אמון, נחישות ועוד ועוד.
אנו משתמשים בעבודות פנימיות או מדיטציות בכדי להשתפר בנושאים אלו ואחרים. טכניקות למידה עוזרות לנו להפיק יותר מכל תרגיל, הן פנימי והן חיצוני. אנו לומדים שכל תרגיל כולל בתוכו עבודה חופשית. מה זה אומר בעצם?
ובכן, כשאנו מבצעים באופן פשוט תרגיל תנועתי כמו הרמת הידיים למעלה והורדתם, אם אני לא בעבודה חופשית אני רק עושה מה שהמורה אומר או אומרת לי או מחקה את התנועה שהוא או היא ביצעו.
ניתן בפשטות לחלק את העבודה על התרגיל לקומות:
קומה ראשונה: אני פשוט מבצע את התנועה ללא עבודה חופשית. עבודה תנועתית ברמת למידה נמוכה זו יכולה לקדם את המתעמל מבחינה פיזית ונפשית ברמה נמוכה יחסית. הלימוד בקומה הראשונה שכיח מאוד בקרב מורים לתנועה שלא נותנים דגשים מלבד תיקונים טכניים ביכולת התנועתית.
קומה שנייה: אנו מלווים את התנועה גם בעבודה חופשית. אם ניקח לדוגמה את התרגיל של הרמה והורדה של הידיים אנו נהיה מודעים לכך שאנו מבצעים גם עבודה פנימית ולא סתם מחקים את תנועות המורה. למשל, ננסה לבצע את התרגיל תוך שימוש במיטב היכולת שלנו נכון לרגע זה, כלומר הכי טוב שאנו יכולים. אפשרות אחרת היא לבצע את התרגיל תוך כדי ניסיון להרגיש חלקים בגוף שלנו.
ישנן עוד אפשרויות רבות לשימושים בעבודה חופשית אשר נלמדים במהלך הקורס. רמת הלמידה בקומה השנייה כבר גבוהה בהרבה מהקומה הראשונה. התוצאות הפיזיות והנפשיות שנפיק ממנה יהיו גבוהות בהרבה. השימוש בקומה השנייה משחרר במחשבה מעין אנחת רווחה, הנובעת מסיפוק.
קומה שלישית: בקומה זו אנו כבר מחליטים באופן אקטיבי ומודע על מה אנו עומדים לעבוד. אנו מנסים לקדם את עצמנו לכיוון דרגת אמן בתחומים שונים. אנו יכולים לחתור אל עבר דרגות אמן בתחומים שונים: אמן הרפיה, אמן הנאה, לחימה, שינוי, תנועה, בריאות,הרמוניה….
עוצמת הלמידה בקומה זו גבוהה מאוד ובהתאם גם מתגמלת. אם זאת אין צורך לחתור תמידית לשימוש בקומת למידה זו, או לשפוט את עצמנו על כך שאיננו עושים מספיק. הגילוי של הקומה לא אמור להלחיץ. ככל הנראה, אם אנו משתמשים בה בצורה נכונה, נרגיש תחושה פנימית שמשדרת: יוהו!! לעצמנו ואף לעולם.
השימוש בקומות הינו דוגמה אחת מיני רבות לטכניקת למידה. זו אינה הדרך בה אנו תמיד מתרגלים.
אנו לומדים שאנו תמיד בעבודה פנימית חופשית. בתוך המילה מופיעה המילה חופש. לאחר זמן קצר אנו מקבלים מגוון של אפשרויות לתרגולי עבודה חופשית, שיכולים להתלוות לכל תרגיל מהשיעור וגם לפעולות מחוץ לשיעור.
סימן מעולה לכך שאנו עובדים בצורה נכונה ומקדמת עם טכניקת למידה הוא שאנו פשוט נהנים מהעבודה. אם אנו סובלים או משתעממים, ככל הנראה כדאי לשנות את הכיוון שבו אנו משתמשים בתרגיל, או פשוט לפנות למדריך או לתלמיד אחר ולהתייעץ איתו.